Aikawa Hungária Kft.

Aikawa Hungária Kft.

“Egy autóipari gyártó cég, ahol kiemelten fontos a biztonságos és precíz működés, egy egységes ERP rendszer bevezetése nélkül azt kockáztatja, hogy egy rosszul leadott alapanyag rendelés a különálló nyilvántartások, rendszerek miatt nem derül ki időben csak akkor, amikor nincs miből gyártani.”

Muzsay Réka – Gazdasági- és operatív igazgató
Aikawa Hungária Kft.

Partner neve:Aikawa Hungária Kft.
Iparág:Gyártás
Felhasználószám:29 fő
NAV verzió:Microsoft Dynamics NAV 2016
Bevezető partner neve:Revolution Software Kft.
Bevezetés éve:2017

Az ügyfél

Az Aikawa Hungária Kft. 1999 óta működő, japán tulajdonú, fémpréseléssel és szerszámkészítéssel foglalkozó vállalat.

Magas minőségi követelményekkel és korszerű technológiával a legnagyobb autógyárak számára készítenek finommechanikai termékeket.

Az igények megjelenése

Az Aikawa Hungária Kft. 2010-re ért el arra pontra, amikor szükségessé vált egy egységes vállalatirányítási megoldás bevezetése, mert az addig használt szigetrendszerek és az egymástól független Excel táblák nem biztosították a vállalat
pontos és hatékony működéséhez szükséges információkat.

“Egy adattenger előtt álltunk, amely információk nem voltak kapcsolatban egymással. Ha nem vagyunk birtokában a célravezető, hasznos információnak, akkor nem lehet pontosan beszerzést vagy gyártást tervezni.” – Muzsay Réka

A folyamatosan változó nyersanyag és energiaárak, valamint a turbulens gazdasági folyamatok szükségessé tették, hogy a napi és stratégiai döntésekhez megbízható, azonnali információk álljanak rendelkezésre, melyek alapját a kontrollált adatok és a monitorozott folyamatok képezik.

Az ERP kiválasztás folyamata

A vállalatvezetés eredetileg egy egyedi fejlesztésű rendszer bevezetése mellett döntött, azonban a piaci lehetőségek felmérése után rá kellett jönniük, hogy nincs elegendő erőforrásuk egy nulláról fejlesztett megoldás elkészítéséhez. A felismerést követően a vállalatirányítási rendszer beszerzésére létrejövő projektcsapat meghatározta azokat a kritériumokat, amik alapján a kiválasztási folyamatot végrehajtják.

Olyan rendszert kerestek, mely már egy meglévő, mások által is használt megoldás, de lehetőség van a vállalatuk működésének egyedi folyamatait is megvalósítani. A kiválasztási szempontok között szerepeltek továbbá a belső logisztikai folyamatok IATF szabvány szerinti kezelése, a japán tulajdonos

által megkövetelt adatbiztonsági és átláthatósági követelmények, a riportolási lehetőségek, valamint a megoldásszállítótól való függetlenség.

A kiválasztási folyamat végén a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszert választották, amely legnagyobb mértékben felelt meg a megfogalmazott kritériumoknak.

 

„Az Aikawa Hungária Kft-nél bevezetett vállalatirányítási rendszer példaértékű és fontosnak tartom a cégcsoport többi leányvállalata számára is ezt a megoldást megismertetni, mert jó lehetőséget biztosít a további fejlődéshez.”

Aikawa Mitsuo
Ügyvezető igazgató
Aikawa Hungária Kft.

 

Bevezető partner kiválasztása

A Microsoft Dynamics NAV megoldás bevezetése során több szolgáltató partnerrel dolgoztak, azonban ezek nem a kívánt eredményre vezettek.

“A rendszerbevezetés során a szakmai tudás megszerzése a vállalatnak is kötelessége nem csak a megvalósító partnernek. A belső tanulás, belső fejlődés – nem csak egy informatikai rendszer építését jelenti, sokkal inkább magát a vállalat fejlesztését. Első lépésként a szakmai tudás megszerzésére szükséges koncentrálni, majd erre a tudásbázisra alapozva lehet és kell a hatékony kommunikációban rejlő lehetőségeket kiaknázni.” – Muzsay Réka

A korábbi – bevezető partner kiválasztási – kritériumokat újragondolva a projekt kivitelezésével, a REVOLUTION Software Kft-t bízták meg 2016-ban.

ERP bevezetés

Egy ERP rendszer bevezetési projekt együttműködés jelleggel valósul meg, ami a szolgáltató és a vevő részéről is elkötelezettséget és folyamatos kommunikációt igényel. A tapasztalatok alapján az Aikawa és a REVOLUTION szakemberei a projekt sikerét szem előtt tartva mérföldkövenként fejlesztették a Microsoft Dynamics NAV megoldást. A diagnosztika után az elkészült dokumentumok alapján egyidejűleg történt meg az ERP folyamatok kialakítása, illetve a vállalati üzleti folyamatok fejlesztése és optimalizálása. Az Aikawa Hungária Kft-nél bevezetett rendszer teljeskörűen lefedi a pénzügyi és kereskedelmi folyamatokat, a szállítói és vevői rendelésektől a kiegyenlítésekig. A rendszer támogatja a banki folyamatok kezelését és a hatóságok felé történő – többek között ÁFA és termékdíj – bevallások elkészítését.

“Egy vállalatirányítási rendszer bevezetése szempontjából kimagasló jelentőségű elem a pénzügyi modul, hiszen megteremti a proaktív beavatkozási lehetőséget a kedvezőtlen gazdasági folyamatok esetén.” – Muzsay Réka

Az ERP megoldásban kialakításra került a fizikai tárhelyeket teljes valóságban tükröző raktári rendszer (raktárak / raktárhelyek), beleértve az egyes termelő gépek felhasználási és készletre vételi tárhelykezelését.

A REVOLUTION EasyBarcode vonalkódolvasó Win/Android applikáció támogatja a készletek valós idejű raktári mozgatásának adminisztrációját. Kiegészítő megoldásként egy szállítmányozás modul is bevezetésre került, amellyel a kiszállítás előkészítési folyamatait és a kiszállításokat irányítják és nyomon követik. A rendszer projektkezelési moduljába került a szerszámok tervezésével és gyártásával, valamint a hozzájuk

kapcsolódó gépek és eszközök karbantartásával kapcsolatos folyamatok kezelése. A vállalat fő üzleti folyamata a termelésirányítás köré épül, amelyben a műhelyek és gépek kapacitástervezése és az alapanyag ellátás tervezése (MRP/MPS) teljes funkcionalitásában megvalósításra került. A gyártási folyamatban keletkező késztermékek és alapanyag felhasználások lejelentése online – a REVOLUTION EasyProduction Android alkalmazáson keresztül történik, amely segítségével termékazonosítókkal (cikk-követett címkékkel) kerülnek ellátásra az elkészült termékek, amelyekre egy feloldás alapú minőségbiztosítási modul épül. A kiegészítő modul kezeli a gyártási folyamatban keletkező selejtek és hulladékok, valamint a maradék alapanyagok pontos készlet- és értéknyilvántartását. A modul részletes adatokat gyűjt a folyamatokról, amelyekből részletes utókalkuláció készül a termékekkel kapcsolatos üzleti döntések támogatására. A gyártó és logisztikai területeken kijelzők kerültek felszerelésre, melyeken a REVOLUTION EasyTV alkalmazás segítségével online információk jelennek meg a gyártási és logisztikai folyamatokról.

Előnyök

“Egy vállalat életében rengeteg adat keletkezik, amiket gyűjteni, rangsorolni, értelmezni, értékelni és újra felhasználni kell, amivel jelentősen csökkenthető egy vállalat kitettsége és növelhető a biztonságos és hatékony működése. Erre egy tökéletes megoldás egy jól bevezetett ERP rendszer” – Muzsay Réka

  • megszűntek a szigetrendszerekből adódó adatduplikációk és az ebből adódó bizonytalansági tényezők
  • megszűntek a beszerzési anomáliák
  • pontossá és átláthatóvá vált gyártástervezés
  • az ügyviteli folyamatokra fordított erőforrások a töredékére csökkentek. Például: Áfa, készletértékelés, zárás

Megjegyzés: A projekt sikeresen megvalósult a vállalat magyarországi telephelyén és éveken át hozzájárult a cég hatékony működéséhez.
Később, anyavállalati döntés alapján, a magyarországi telephely működését megszüntették.
A bevezetett megoldások és a közös munka tapasztalatai azonban máig értékes szakmai referenciát jelentenek mindkét fél számára.