Korábbi írásainkban bemutattuk, milyen sokoldalúan képes egy cég különböző részlegeit támogatni a Business Central, hogy lehet segítségével lebontani vállalaton belüli falakat (silókat). Mostani írásunkban azt vázoljuk fel, hogyan tud a Microsoft ERP rendszere több céget is kiszolgálni.
Az egy országon belül több telephelyen, vagy több országban/földrészen működő cégek számára komoly kihívást jelent a megfelelő vállalatirányítási szoftver kiválasztása. Az informatikai rendszerek integrálása a cégek között elengedhetetlen az információk hatékony megosztásához, a közös feladatok támogatásához, hiszen ezekre ugyanúgy szükség van, mintha csak egyetlen cégről beszélnénk. Ugyanakkor az egyes leányvállalatok jellemzően nem igényelnek az üzlet menedzselésében olyan szintű komplexitást, nem rendelkeznek erőforrásokkal egy olyan szintű rendszer fenntartásához, mint az anyacég.
ERP (vállalatirányítási) rendszerek együttműködése
Egy felvásárlás, vagy összeolvadás legtöbbször a piacok kiterjesztéséről, új technológiák, vagy különleges know-how megszerzéséről szól. Ilyenkor csak mellékes szerepet játszanak a cégeknél működő IT rendszerek. Az egyesülési folyamat során ugyanakkor könnyen kiderülhet, hogy például a folyamatban résztvevő cégeknél működő vállalatirányítási rendszerek nem illenek össze. Előfordulhat, hogy a szükséges rendszerintegráció költsége nagyobb lenne, mint egy új, valamennyi igényt kielégítő ERP rendszer, mint például a Dynamics 365 Business Central beszerzése és hadrendbe állítása.
Egy Business Central - több telephely, leányvállalat
A több cég kiszolgálása már nem újdonság a Microsoft vállalatirányítási rendszerei számára. Erről a képességéről már a Business Central elődje, a Dynamics NAV is híres volt.
A többcéges működés valójában nem egyetlen modellt jelent, hanem számos szcenáriót tesz lehetővé.
Gyakran előfordul például, hogy egy cégcsoporton, vagy nemzetközi cégen belül több hasonló profilú vállalkozás működik. Ezek a cégek meglehetősen önállóak, viszont előfordul, hogy egymás között üzletet adnának, vagy vennének át. A Business Central segítségével egyszerűen megoldható egy megrendelés, esetleg a vevők, beszállítók átadása az ERP inbox-outbox rendszerén keresztül, ugyanakkor egymás adatbázisai, pénzügyi rendszerei “láthatatlanok” maradnak.
Más cégek formailag (jogi megfontolásokból, vagy az eltérő tulajdonosi kör miatt) külön cégként jelennek meg, működésük azonban minden tekintetben olyan, mintha az egész csak egyetlen szervezet volna. Az ilyen cégeknél gyakran a munkatársak egy része sincs teljesen tisztában vele, hogy egyik, vagy másik projekt, vagy termék melyik céghez is tartozik. Érthető is, hiszen közös raktár, azonos pénzügyi csapat áll a tranzakciók mögött.
Az ilyen szerkezetű cégeknél az embereknek rengeteg nehézséget okozna, ha állandóan ki- és be kellene jelentkezni a különböző informatikai rendszerekbe. A megoldást egy közös Dynamics 365 Business Central rendszer implementálása jelentheti. Ilyenkor olyan funkciókkal kell a napi operációt támogatni, amik segítik az értékesítési és a beszerzési tranzakciókat, kezelik a be- és kifizetéseket. Az ilyen rendszer miközben támogatja a cég egységes működését biztosítja, hogy a formailag különálló cégek eleget tehessenek adóköztelezettségeiknek.
A fenti példák jól mutatják, hogy a Dynamics 365 Business Central a korábban bemutatott funkciók mellett a takarékosságot is támogatja, hiszen számos esetben feleslegessé teszi, hogy cégcsoportok, multinacionális cégek minden céghez önálló CRM rendszert szerezzenek be.