Egy új vállalati szoftver bevezetése esetén az egyik leggyakrabban felmerülő kérdése, hogy a felhasználóknak kell a szoftverhez igazodnia, vagy a szoftver alakítható-e a felhasználók igényeihez. Különösen fontos ez a kérdés a vállalatirányítási rendszerek esetében, ahol több, eltérő igényű felhasználónak kell ugyanazzal a szoftverrel dolgoznia.
Szakértők szerint az ERP-váltás egyik leggyakoribb oka éppen az, hogy a rendszer rugalmatlan, nem képes igazodni a felhasználói igényekhez.
Minderre a Dynamics NAV (a Dynamics 365 Business Central előde) tervezői is rájöttek, és már 2009-ben bevezették a Role Based Clientet, vagyis a felhasználói szerepkörökhöz igazodó klienset.
2009 óta sok idő telt el, közben Dynamics NAV és utódai is rengeteget fejlődtek. A 2018. Tavaszán bemutatott Dynamics 365 Business Central pedig már minden korábbinál rugalmasabb használatot tesz lehetővé.
Testreszabás a Business Centrálban
A Microsoft legújabb vállalatirányítási rendszere két szinten is lehetővé teszi, hogy mindenki a munkájához igazodva használhassa.
- Rendszergazdai beállítások (customization). A rendszergazda be tudja állítani, hogy mindenki csak azt a nézetet, azokat az adatokat lássa, amire szüksége van. (Másra van szüksége egy könyvelőnek és egy értékesítőnek…)
- A felhasználó egyéni preferenciái szerint tudja tovább finomítani, milyen menüket, adatokat lásson. A cél, hogy semmi zavaró ne jelenjen meg a képernyőjén, viszont mindenhez könnyen hozzájusson, amire szüksége van.
Előre definiált szerepkörök a Business Centralban
Egy vállalatirányítási rendszert sok szereplő használ. Eltérő munkakörük és személyes preferenciáik miatt más-más beállításokat, menüket igényelnek. Ha az egyes belépésekkor minden apróságot újra és újra be kellene állítaniuk, rengeteg értékes idő folyna el. (Kicsit olyan ez, mint amikor egy közös autóba beülve újra és újra be kell állítani az ülést, a tükröket, a kormány magasságát.)
A legjobb, legrugalmasabb megoldás természetesen az, ha mindenki személyes profiljába mentheti, majd innen hívhatja elő saját beállításait. Az ilyen, részletes beállítási lehetőségekkel kapcsolatban szerzett tapasztalatok szerint azonban a dolgozók többségének nincs türelme saját részletes beállításainak elvégzésére, ezért inkább a “gyári” beállításokat használják.
Mindezeket figyelembe véve a Dynamics 365 Business Central előre definiált szerepkörökkel segíti a felhasználókat. A Role Center (szerepkör-központ) az a hely, ahol a felhasználó beállíthatja, hogy Könyvelő, Projektmenedzser, Értékesítő stb. alapbeállítást szeretne-e használni. (Ezekből az előre definiált szerepkörökből kiindulva szintén kialakítható saját, személyre szabott beállítás.)
A Business Central személyre szabása integrációval
A kész szerepkörökkel és a rengeteg egyéni beállítással még korántsem merülnek ki a Dynamics 365 Business Central személyre / cégre szabási lehetőségei. A vállalatirányítási rendszer felhős változatát használva lehetőség van a Microsoft többi felhős üzleti szoftverének integrálására. Ez tovább bővíti a Business Central egyébként is tág lehetőségeit.
Léteznek olyan igények is, amire a Microsoft szoftverei nem kínálnak megoldást. A Microsoft AppSource piactere révén a Dynamics 365 felhasználói külső (3rd party) bővítményekhez is hozzáférnek és ezeket is integrálhatják vállalatirányítási rendszerükbe.
A Dynamics 365 Business Central több, mint egy egyszerű ERP rendszer. A különböző szintű testreszabási lehetőségeknek köszönhetően a szoftvert használó minden szakember felépítheti a maga “saját rendszerét”, amivel a legkényelmesebben, leghatékonyabban végezheti munkáját.